Het is duidelijk wat de intenties van Google met Google Plus (+) zijn: het moet het grootste sociale netwerk worden en misschien wel de belangrijkste factor voor betrouwbare zoekresultaten.
Hete adem van Bing
Google voelt de hete adem van zoekmachineconcurrent Bing in de nek, dat in 2010 een deal met Facebook sloot om zijn zoekresultaten 'sociaal' te maken. Bing beschikt over een geweldige hoeveelheid data van Facebook-gebruikers waar Google van zal watertanden.Ruim een maand geleden heeft Bing een volgende grote stap gezet met de integratie van sociale media in zijn resultaten. In de VS krijgen Bing-gebruikers een aangepaste lay-out te zien waarin aan de rechterkant een sidebar staat met de gekoppelde Twitter- en Facebookaccount van de gebruiker. Stel: iemand zoekt in Bing op 'movies' dan krijgt hij via de sidebar onder meer te zien welke films zijn vrienden leuk vinden. Bekijk hieronder een video van het nieuwe Bing. Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe lay-out voor Nederland beschikbaar is.
Google's marktaandeel x4
Google mist dan wel de Facebook-data, maar heeft nog altijd een marktaandeel dat wereldwijd ruim 4 keer zo groot is dan dat van Bing. Door Google+ steeds meer in de zoekresultaten te verweven en bij zijn diensten te betrekken, hoopt Google het aantal gebruikers te vergroten. Sinds Google Places is vervangen voor Google+ Local worden ook bedrijven min of meer gedwongen om een Google+-profiel aan te maken.U kunt er op rekenen dat Google er alles aan doet om Google+ tot een succes te maken. Dat biedt mogelijkheden voor ondernemers: u kunt - in eerste instantie - kosteloos meeliften op de inspanningen van Google. Wat u kunt doen om Google+ voor uw bedrijf of organisatie succesvol te gebruiken?
1. Optimaliseer uw Google+-pagina
De optimalisatie van uw Google+-pagina is de basis voor vindbaarheid in Google. Hieronder ziet u een voorbeeld van de Google+-pagina van DagjeWeg.NL, die zichtbaar is op de competitieve zoekcombinatie 'dagje uit' waarop per maand ruim 40.000 keer op gezocht wordt. Omdat DagjeWeg.NL in de zoekresultaten op nr. 1 staat en ook nog op Google AdWords adverteert, zijn er maar liefst drie contactmomenten voor gebruikers op 1 zoekresultatenpagina.Als u nog geen account heeft, kunt u zich als persoon registreren voor Google+. Vervolgens maakt u een pagina aan voor uw onderneming. Kies een goede 'Page name' en zorg dat u het profiel volledig invult. Het veld Introduction is belangrijk voor zichtbaarheid van uw pagina in Google. Denk er aan om relevante zoekwoorden te gebruiken waarop u gevonden wilt worden door klanten. Ga niet spammen door in elke zin dezelfde zoekterm te gebruiken.