Heeft uw website tussen 24 en 27 april veel bezoekers verloren, of is uw site zelfs volledig uit de zoekresultaten verdwenen? Dan bent u waarschijnlijk geraakt door Google's nieuwe Penguin update, ook wel Webspam update genoemd.
De Penguin update is een van de tientallen updates die Google het afgelopen jaar heeft uitgevoerd om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren.
Google Panda update
De bekendste update is de Panda update die Google in februari 2011 in de VS en in augustus 2011 in Nederland uitrolde. Sindsdien zijn er wereldwijd 12 Panda updates gelanceerd. Bekijk deze mooie infographic over hoe de Panda update werkt. De Panda en Penguin update zijn twee van de meer dan 200 factoren die Google meeweegt bij het rangschikken van websites in de zoekresultaten.Met de Penguin update kan Google websites die de zoekresultaten spammen of trucjes uithalen om hoger te scoren nu nog harder aanpakken. Concreet gaat het om sites die onder meer...
1. Verwijzingen hebben waarvoor betaald is;
2. Verwijzingen van of naar websites van lage kwaliteit hebben, de zogenaamde achterbuurten van het web;
3. Doen aan 'keyword stuffing', oftewel het vullen van pagina's met zoekwoorden waarop gescoord moet worden in Google;
4. zoekmachines voor de gek houden door hen een andere pagina te laten zien, dan de pagina die bezoekers zien;
5. veel dubbele inhoud hebben om de ranking in zoekresultaten te manipuleren of meer bezoekers te krijgen.
Als u vermoedt dat bovenstaande punten op uw website van toepassing zijn, probeer het dan zo snel mogelijk op te lossen. Volgens Google herstelt uw site pas als de rotzooi opgeruimd is. Stel dat uw site na een volgende Penguin update niet herstelt, dan zult u misschien een nieuwe website moeten maken.
Tips om zoekmachine spam tegen te gaan
Gebruik de Google Webmaster Tool
Via het hulpprogramma voor webmasters stuurt Google veel meer berichten dan voorheen. Voor de Penguin update zijn er bijvoorbeeld berichten gestuurd naar webmasters met waarschuwingen over slechte verwijzingen vanaf andere websites. Aanmelden voor Google Webmaster Tool.Varieer met anchorteksten
Een link bestaat uit een url en een achor, de zichtbare tekst in de browser waar u op kunt klikken. Als deze anchortekst voor elke interne en externe link hetzelfde is, kan dat een negatieve invloed hebben op de ranking van uw website. Varieer dus met anchorteksten als u geregeld linkaanvragen doet bij websites. Kijk overigens altijd eerst of de website waar u een link op wilt plaatsen betrouwbaar is. Open Site Explorer en ahrefs zijn handige tools waarmee u alle anchors voor uw site kunt bekijken.Word een autoriteit
Maak van uw website een autoriteit binnen uw vakgebied door goede inhoud te maken. Uw inspanningen zullen worden beloond doordat andere websites gaan verwijzen naar de artikelen die u schrijft. Google ziet deze natuurlijke verwijzingen en gaat uw site beter waarderen.Maak inhoud deelbaar
Zorg dat bezoekers uw inhoud kunnen delen op sociale media. Zoekmachines houden steeds meer rekening met verwijzingen naar uw berichten op social media. Met een tool als ShareThis kan een lezer met een paar klikken uw artikel een veel groter bereik geven. Als u zelf sociale media heeft, is het belangrijk om bij een nieuw artikel even een berichtje op de betreffende kanalen te plaatsen. Probeer dit handmatig te doen. Op Facebook combineert u bijvoorbeeld een foto met een stukje tekst en een link naar uw website. Elk sociaal medium heeft zijn eigen handleiding.Stop met schrijven voor zoekmachines
Schrijf voor bezoekers! Zij zijn de reden dat u een website heeft ontwikkeld. Google zal uw product of dienst niet afnemen. Zorg voor inhoud van hoge kwaliteit en maak teksten informatief. Zorg bovendien dat de teksten er verzorgd uitzien door het gebruik van html-tags als h1, h2 en h3-tags. De kop 'Tips om zoekmachine spam tegen te gaan' hierboven is een h3. De titel van deze blog is een h2. Lees meer over html-tags.Als u vragen heeft over de Penguin update en de gevolgen voor uw website kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. Kijk ook eens naar onze SEO-scan, waarmee wij een analyse maken van uw website.