Als u ooit een Google Places-pagina hebt aangemaakt, is die nu veranderd in een Google+ Local-pagina. Google dwingt ondernemers met deze omzetting gebruik te maken van zijn sociale netwerk Google+.

Lokaal zoeken

De Google+ Local-pagina's zijn onderdeel van een gelijknamige lokale zoekfunctie die nieuw is binnen Google+. Gebruikers van Google+ komen op een gepersonaliseerde pagina terecht met populaire bedrijven in hun omgeving en aanbevelingen van vrienden uit het netwerk. Op Google+ Local-pagina's kunnen ze reviews achterlaten, de pagina delen, of een publieke foto plaatsen. Uw bedrijf of organisatie komt zo binnen de sociale omgeving van Google terecht.

Naast vindbaarheid via Google+ Local is uw onderneming zichtbaar bij een zoekopdracht op Google.nl, via Google Maps en mobiele applicaties als de Google+-app.

Enkele voorbeelden van nieuwe Google+ Local-pagina's
-Hampshire Hotel Apeldoorn;
-MOMO Restaurant, Bar & Lounge;
-Angeli Hairstyling;
-Oh! Sushi (VS).

Functies Google+ Local

Wat opvalt is de dynamiek van een Google+ Local-pagina. Bij het voorbeeld van Oh! Sushi is goed te zien wat een ondernemer allemaal met zijn Local-page kan doen: onder meer een kring volgers opbouwen en berichten, foto's en video's plaatsen, waar volgers weer op kunnen reageren. Volgens Google komen er snel meer opties voor ondernemers bij.

Als u als ondernemer wilt dat uw bedrijf er goed op staat, kunt u zich als beheerder opgeven. Zoek de pagina op en klik op de button 'Deze pagina beheren' (zie afbeelding hierboven). Heeft u nog geen Google+-profiel? Dan moet u zich eerst aanmelden voor Google+.

Kansen Google+ Local?

Waar liggen kansen voor ondernemers? Uit onderzoek blijkt dat 97% van de consumenten op het web naar lokale bedrijven zoekt. Het is dus noodzaak dat u met uw bedrijf of organisatie goed zichtbaar bent. Aangezien Google de belangrijkste zoekmachine is en het sociale aspect steeds verder doorvoert in zoekresultaten en diensten, is het waardevol dat uw onderneming binnen Google vertegenwoordigd is; niet alleen met een website.

Op het moment dat meer bedrijven actief gebruik maken van Google+ Local hoopt Google natuurlijk dat de betrokkenheid binnen zijn sociale netwerk groter wordt en meer consumenten zich aanmelden. In Nederland heeft Google+ nu 800.000 gebruikers. Vergeleken met de 8,7 miljoen gebruikers die Facebook heeft, is dat aantal een schijntje. Het is overigens geen gek idee om voor uw onderneming een bedrijfspagina op Facebook te maken.

Ander belangrijk voordeel van Google+ Local is de mogelijkheid voor zoekmachine optimalisatie: Google+ Local-pagina's worden direct opgenomen in de zoekresultaten, wat bij Google Places niet het geval was.

Heeft u na het lezen van deze blog vragen over Google+ Local, of wilt u advies over social media gebruik? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn de hele week bereikbaar.