72 procent van de Nederlandse ondernemers weet niet hoe zijn site presteert. 81 procent stelt geen enkele doelstelling voor de website.

Dat blijkt uit recent onderzoek van VrijdagOnline.nl onder ruim duizend ondernemers uit het MKB.

Geen doelstellingen voor website

Slechts 5 procent van de ondernemers weet exact hoeveel bezoekers en leads er via de website binnenkomen. 15 procent heeft daar een redelijk beeld van. Van de ondervraagde ondernemers wil maar 26 procent via de website nieuwe klanten werven. Of dit succes heeft, kunnen ze niet aangeven.

Of de website een bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen? 69 procent zegt 'ja'. Op de vervolgvraag hoe ze dat weten, geeft 84 procent aan dit niet exact te weten, maar aan te nemen dat de site een bijdrage levert. Slechts 16 procent kan met statistieken aantonen dat hun website een bijdrage levert aan de doelstellingen. Maar 4 procent van de ondernemers bekijkt maandelijks rapportages en websitestatistieken.

Ook bepalen de meeste ondernemers geen concrete doelstellingen voor hun website. 41 procent ziet zijn website als informatiekanaal, 33 procent heeft een site om de concurrentie bij te blijven en 26 procent wil nieuwe klanten, maar weet niet of dit lukt.

Gebruik uw ondernemersruimte

Verbaasd ziet binnen zijn klantenkring eveneens dat ondernemers moeite hebben om doelstellingen voor hun website te bepalen. Het ontbreekt vaak aan tijd om een duidelijke online strategie te ontwikkelen. Als die strategie eenmaal bepaald is, wordt verzuimd om de website te onderhouden en resultaten te meten. Een ondernemer moet namelijk ondernemen en zich niet met een website bemoeien, wordt gedacht. Dat doen wizkids en andere handige jongens.

Achtergrond van deze gedachte van ondernemers is goed te verklaren. De sterk verouderde website die 5 jaar geleden werd ontwikkeld, heeft waarschijnlijk een beheersysteem waar zelfs wizkids moeite mee hebben. Voor elke aanpassing op de website moet de webbouwer worden ingeschakeld. Dit kost veel tijd en weerhoudt u ervan optimaal gebruik te maken van de ondernemersruimte die u op het internet krijgt.

Verbaasdcms

Verbaasd levert sinds kort een beheersysteem voor uw website, waarmee u het gat op kunt vullen dat ontstaan is door uw verouderde site en de concurrentie de komende jaren voor/bij kunt blijven.

Het Content Management Systeem (CMS) heet verbaasdcms. Verbaasdcms werkt eenvoudig, snel, is overzichtelijk en zorgt voor goede vindbaarheid in zoekmachines. De kracht zit in de techniek: het CMS is volledig Click & Go, wat betekent dat alles wat u aanpast, voor u en de gebruiker op hetzelfde moment zichtbaar is. Dus geen complexe beheerdersomgeving, maar een systeem met de functionaliteiten die u nodig heeft en die belangrijk zijn om uw offline en online marktpositie te versterken. Binnen verbaasdcms is Google Analytics, het populaire programma voor het meten van resultaten, opgenomen. Zo kunt u uw website echt als verlengstuk van uw offline onderneming gebruiken.

Benieuwd naar de kosten van verbaasdcms? Bekijk de prijzen voor de verschillende websitevormen en vraag meer informatie aan.

Maak in 2013 een nieuwe start en kom los van die 81 procent, die geen doelstellingen voor zijn website formuleert. Samen met verbaasd kunt u uw onderneming zowel offline als online laten renderen. Zie uw website als etalage van uw bedrijf of organisatie en niet als achterdeur.