Wat zijn de top 5 misverstanden bij zoekmachine optimalisatie? Matt Cutts, het hoofd van Google's team tegen zoekmachine spam, geeft ze in een recent geplaatst filmpje op zijn website theshortcutts.com.
De 5 meest voorkomende misverstanden bij zoekmachine optimalisatie zijn:
1. Een website hebben die de zoekmachine niet kan lezen, of zelfs helemaal geen website hebben.
Zorg dat de pagina's op uw website met een paar muisklikken te bereiken zijn voor bezoekers. Een bezoeker moet zonder veel moeite de informatie op uw website kunnen lezen.
Er zijn ook in 2013 nog honderdduizenden bedrijven, die geen site hebben waar ze hun producten of diensten presenteren. Zorg voor een goed platform om uw bedrijf te etaleren. Het levert u nieuwe klanten op. Laat verbaasd uw nieuwe website ontwikkelen.
2. Verkeerde zoekwoorden gebruiken op de pagina's op uw website.
Denk na over wat de gebruiker intypt en gebruik die woorden. Voorbeeld: gebruik niet de combinatie 'Mount Everest hoogte', maar 'hoe hoog is de Mount Everest', omdat gebruikers dat in de zoekmachine typen.
Heeft u een restaurant? Plaats dan het menu op uw website. Niet als PDF, maar als gewone tekst. Hetzelfde geldt voor uw openingstijden. Beschrijf wat u bent en doet en denk na over waar uw potentiƫle klanten naar zoeken.
3. Alleen maar bezig zijn met linkbuilding en vergeten om te investeren in goede inhoud en marketing.
Als u interessante, specialistische content op uw website plaatst, gaan andere websites daar vanzelf naar linken en zullen zoekmachines uw website hoger waarderen. Denk goed na over hoe u uw website beter bekend wilt maken binnen uw netwerk.
4. Het niet invullen van paginatitels en beschrijvingen van de belangrijkste pagina's op uw website.
Sterke paginatitels en beschrijvingen zorgen ervoor dat gebruikers van de zoekmachine sneller op uw resultaat klikken na een zoekopdracht. U moet hen het gevoel geven dat uw website de juiste bron is.
Test met de paginatitels en beschrijvingen van uw belangrijkste pagina's voor het beste resultaat.
5. Geen gebruik maken van interessante bronnen voor webmasters zoals Google Webmaster Tools en allerlei blogs, waaronder de verbaasdblog, die ervoor zorgen dat uw website beter wordt.