De feiten spreken voor zich: Facebook met 665 miljoen actieve gebruikers versus Google+ met 360 miljoen actieve gebruikers. Google+ krijgt het nog niet voor elkaar om sociaal netwerk nummer 1 van de troon te stoten.
Maar er zijn interessante ontwikkelingen! Tijdens de Google I/O developers conference in San Francisco (15 t/m 17 mei) heeft Google maar liefst 41 nieuwe Google+ functies gelanceerd. Komt het einde van een Facebook-tijdperk langzaam in zicht? Oordeel zelf aan de hand van de meest opvallende nieuwe functies en mogelijke nieuwe toepassingen die volgen.
Nieuwe functies en toepassingen Google+
Grafische vooruitgang van de user interface
Dat er bij Google veel financiële middelen klaar liggen voor de innovatie van producten is geen verrassing. Echter betekent een zak geld niet dat je direct een mooi product hebt.
Google heeft geïnvesteerd in de technische verbetering van een aantal onderdelen van Google+. Bijvoorbeeld de headerfoto: deze past zich automatisch aan aan de positie waar je je bevind. Daarnaast kunt u met GIF-bestanden dynamische headers maken. Voorbeeld: bekijk de header van Starbucks. Daarnaast is de mobiele app er grafisch op vooruitgegaan: bij het naar beneden scrollen maakt de header in een vloeiende beweging plaats voor de nieuwsberichten.
Whatsapp / Facebook Messenger concurrent: Hangouts
Google zal gedacht hebben: wat Facebook en Whatsapp kunnen, kunnen wij ook. Maar dan net iets beter. Hangouts is het nieuwe communicatiemiddel dat Whatsapp moet doen vergeten. Het onderscheidend vermogen ten opzichte van Whatsapp en Facebook Messenger is de continue synchronisatie: als u een bericht gelezen heeft op uw desktop wordt deze op uw mobiele apparaat ook direct bijgewerkt; bij Facebook kan dit (nog) niet.
Daarnaast is ook het zogenoemde ‘videobellen’ nieuw: u kunt gratis (via uw internet bundel of wifi) beeldbellen met andere Google+-vrienden. Bij Whatsapp en Facebook is dit nog niet mogelijk.
Spraak-, gezicht- en objectherkenning
De ontwikkelingen binnen Google richten zich qua techniek vooral op de herkenning van spraak, gezicht en objecten. Bekijk 2 fragmenten van de onderstaande video om te ontdekken wat deze technieken inhouden.
Spraak herkenning, starten bij 2:00:00
Objectherkenning, starten bij 1:29:30
De objectherkenning zit al in Google+ en het is te verachten dat spraakherkenning ook wordt geïntegreerd in Google+. Kortom,
de techniek wordt hier in gezet om u als gebruiker van Google+ een maximale
beleving te bieden. Als u een foto van de Eifeltoren plaatst, herkent Google dit 'object' en kent daar de tag #Eifeltoren aan toe. Via deze tag kunt u Eifeltoren-foto’s van andere Google+-gebruikers zien.
Foto-applicatie met filter en fotoverbetering is onderdeel van Google+
Facebook heeft nog niet zo lang geleden de fotobewerkingsapp Instagram voor veel geld gekocht. Maar tot op de dag van vandaag is deze populaire app nog geen ‘native’ onderdeel van Facebook. Google wil Facebook te snel af zijn en integreert binnen Google+ een fotoapplicatie om foto’s te verbeteren en filters toe te voegen. Ook gezichtsherkenning is een van de nieuwe features. Google gaat voor gebruikersgemak: u voert alle handelingen binnen één applicatie uit.
Mogelijke integratie met bestaande Google producten
Integratie Google Maps
In de afgelopen weken is er ook een vernieuwde versie van Google Maps gelanceerd. Met onder meer een 3D functie en een meer gebruiksvriendelijke navigatie (per auto, fiets, openbaar vervoer of lopen).
Google heeft nog niet aangekondigd dat deze toepassing ook onderdeel van Google+ wordt, maar het is een kwestie van tijd dat een innovatief product als Google Maps wordt geïntegreerd in het sociale netwerk van Google. Ook weer met het doel om de gebruiker optimaal gemak en beleving te bieden.
Naast Google Maps kun je ook denken aan een YouTube-app (onderdeel van Google). Kortom: Google heeft producten ‘op de plank liggen’, die ze perfect kunnen integreren in een sociaal netwerk om de gebruiker beter van dienst te zijn en de concurrent te slim af te zijn.
Winkelen binnen een sociaal netwerk
Veel ondernemers zijn afhankelijk van Google als het gaat om klanten voor hun webshop. Google heeft ook ervaring met het verkopen van producten via Google Shopping. Het kan dus voor Google een kleine stap zijn om een shopapplicatie in Google+ te maken zodat klanten binnen het sociale netwerk producten bij merken/bedrijven kunnen bekijken, delen en kopen. Het lijkt wellicht nog ver weg, en Facebook heeft shopping nog niet onder de knie, maar Google lijkt alle ingrediënten voor ‘one stop shopping’ klaar te hebben liggen. Het is alleen net als bij Maps en YouTube de vraag wanneer Google besluit dat het tijd is om online shopping samen te smelten met het sociale netwerk.
Wat mist Google+ nog? Join the club!
Zo, dat zijn ze: 6 aanknopingspunten die kunnen zorgen voor een succes van Google+. Maar wat mist er (nu) nog? Juist, het publiek. De gebruiker van sociale netwerken blijft (voorlopig) vasthouden aan Facebook, al dient gezegd te worden dat het populairste netwerk miljoenen gebruikers verliest.
Het lijkt erop dat het wachten is tot de massa klaar is voor een nieuw sociaal netwerk, en waarom zouden wij hier niet de ‘early adopters’ van zijn? Volg ons voorbeeld en zet de Google+ op het startscherm van uw smartphone en probeer dit netwerk eens als het belangrijkste sociale netwerk.
Heeft u nog geen vrienden op Google+? Volg ons (Johannes Baas en Pieter Versloot) en wij volgen u terug. Dan start u alvast met twee vrienden.
Google Plus Marketing voor uw bedrijf
Wij plaatsen geregeld nieuwe blogs over social media marketing. Ontdek hoe u Google+ zakelijk kunt gebruiken.